Jak efektywnie się odchudzać, aby uniknąć efektu jo-jo?

AfricanMango_OptymalneOdchudzanie_PL_300x250Efekt jo-jo to nic innego, jak ponowne przybranie na wadze z nawiązką. Kiedy chudniemy zbyt szybko, w niebezpieczny sposób, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że nasza waga sprzed odchudzania powróci i to z dodatkowymi kilogramami. Efekt jo-jo jest dość popularnym skutkiem nieprawidłowego, nieprzemyślanego i nazbyt radykalnego odchudzania.

 

Kiedy pragniemy zrzucić zbędne kilogramy, przede wszystkim zależy nam na superszybkim efekcie. Zwykle bywa tak, że nasze złe nawyki żywieniowe idą w parze z bardzo siedzącym trybem życia. W momencie podjęcia decyzji o rozpoczęciu procesu odchudzania, z dnia na dzień wykonujemy coraz bardziej radykalne kroki, które nie tylko są niewskazane pod kątem zdrowotnym, ale grożą właśnie owym efektem jo-jo. Kiedy możemy spodziewać się tego przykrego skutku niewłaściwego odżywiania? Otóż najbardziej wtedy, kiedy po prostu… przestajemy jeść. Tak, to właśnie niezdrowe głodówki są najczęstszą przyczyną tego, że nasza waga gwałtownie wraca do swojej pierwotnej wartości, a najczęściej jest o wiele wyższa wtedy ponowne schudnięcie jest jeszcze trudniejsze. Jeśli nasza dieta obfitowała w wysokokaloryczne posiłki przyjmowane często, to gwałtowne odstawienie pokarmów jest dla organizmu olbrzymim szokiem. Zamiast spalać kalorie, wszelkie produkty są zwyczajnie magazynowane w postaci tkanki tłuszczowej. My czujemy się z kolei osłabieni, nie mamy na nic siły ani ochoty, szczególnie na jakiekolwiek ćwiczenia fizyczne.

 

Głodówki bardzo osłabiają organizm, wyczerpują go z pokładów energii. Jeśli tracimy na wadze w wyniku głodówki, to zwykle jest to utrata cennych płynów (odwodnienie), a nie tkanki tłuszczowej, na której najbardziej nam zależy. Nie ćwiczymy, więc nasza skóra staje się mało elastyczna, mniej jędrna. Najgorsze w głodówkach jest to, że z niecierpliwością czekamy na jej koniec, a przede wszystkim na moment, kiedy znów bezkarnie będziemy mogli rzucić się na jedzenie. To naturalne, że organizm, który nie otrzymywał długo w pełni wartościowych, zbilansowanych posiłków, domaga się jedzenia ze zdwojoną siłą. I wtedy nie jesteśmy w stanie się pohamować nasz apetyt jest na tyle ogromny, że pochłaniamy coraz większe ilości pożywienia, w tym słodyczy i kalorycznych potraw (to wynika z braku cukru i węglowodanów). Pojawiają się tzw. skoki insulinowe, czyli gwałtowne wzrosty i spadki cukru we krwi, które nakazują nam spożycie jeszcze większych ilości wysoce energetycznych pokarmów. I na efekty długo czekać nie trzeba- tak samo, jak gwałtownie schudliśmy, równie gwałtownie przytyjemy, ale w najlepszym razie będzie to waga równa tej sprzed głodówki, bo najczęściej jest ona dużo, dużo wyższa.

 

 Tak naprawdę, efekt jo-jo jest jeszcze gorszy, niż pierwsze odchudzanie. Po pierwsze dlatego, że jesteśmy ciężsi o dodatkowe, nieco nadprogramowe kilogramy, a po drugie, nasza motywacja znacząco spada po co się tyle katowaliśmy, skoro i tak teraz ważymy jeszcze więcej? Aby zapobiec przykremu efektowi jo-jo musimy stawiać na odchudzanie w pełni racjonalne, przemyślane i zdrowe dla naszego organizmu. Odpowiednie chudnięcie nie powinno przekraczać kilku kilogramów miesięcznie, bowiem wyższe wartości mogą skutkować efektem jo-jo. Należy przede wszystkim wyrobić w sobie zdrowe nawyki żywieniowe, które będziemy kontynuować również po zakończeniu odchudzania- to gwarantuje utrzymanie stabilnej wagi. Odżywianie powinno być racjonalne, pełne zdrowych i odżywczych produktów. Powinniśmy spożywać 5-6 posiłków dziennie, by metabolizm był w ciągłym ruchu- dzięki temu nie zdąży zamagazynować kalorii w postaci tkanki tłuszczowej.

 

garciana_650x130-2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

tekst alternatywny
tekst alternatywny

Referencje

tekst alternatywny

Schudłam 17kg w nieco ponad 4 miesiące. Pierwszy raz odchudzanie nie było dla mnie męczące a po zakończonej kuracji nie pojawił się efekt jojo...Czytaj więcej